Grafén: 100-krát silnejší ako oceľ
V Spojenom kráľovstve sa už nejaký čas dokončila výstavba prvého experimentálneho úseku verejnej cesty s využitím asfaltu obohateného grafénom. Projekt vznikol vďaka spolupráci Universal Matter GBR Ltd, Tarmac a rady Redcar & Cleveland Borough Council. Inovatívna technológia bola prvýkrát zavedená na skutočnej trase, ktorú reálne používajú vodiči.
- Štruktúra: Grafén je jednoatómová vrstva uhlíka so štruktúrou včelieho plástu. Vyznačuje sa mimoriadnou odolnosťou, pružnosťou a odolnosťou proti oderu.
- Pevnosť: Tento materiál je viac ako stokrát silnejší ako oceľ.
- Parametre: Jeho pevnosť v ťahu je 130 GPa, v porovnaní s približne 0,4 GPa pre konštrukčnú oceľ.
Ako asfalt s grafénom funguje?
V rámci projektu sa použila prísada Genable Pavement vyvinutá spoločnosťou Universal Matter. Tá sa integruje s asfaltom a posilňuje jeho mechanické parametre. Vďaka tomu sa cesty stávajú odolnejšími voči poškodeniu, čo obmedzuje vznik dier a znižuje potrebu častých opráv.
- Nižšie náklady: Trvanlivejší povrch znamená zriedkavejšie opravy a nižšie náklady na údržbu ciest.
- Ekológia: Obmedzenie častých opráv umožňuje znížiť emisie CO2 spojené s výrobou a prepravou nových stavebných materiálov.
- Samoopravný asfalt: Vedci na celom svete pracujú aj na ďalších inováciách, ako je samoopravný asfalt využívajúci rastlinné spóry, ktorý má eliminovať mikropukliny skôr, ako sa zmenia na vážne poškodenia.
Budúcnosť infraštruktúry
Britský experiment s grafénovým asfaltom má šancu byť začiatkom širších zmien v infraštruktúrnom odvetví. Ak sa testy grafénového povrchu skončia úspechom, technológia môže byť zavedená vo veľkom rozsahu. Cesty budúcnosti sa tak môžu stať trvanlivejšie, ekologickejšie a lacnejšie na údržbu.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.
Zdroj: autotrendy.sk