Plug-in hybrydy majú takmer samé výhody
Plug-in hybrydy majú - najmä v teórii - takmer samé výhody. Sú to autá, ktoré môžu jazdiť na elektrinu takmer tak dobre ako typické elektrické autá. Síce je elektrický dosah auta s pohonom PHEV výrazne nižší než dosah typického elektromobilu, ale súčasné modely sú pod týmto ohľadom neporovnateľne lepšie.
V prípade nového modelu je reálny dosah 80-100 km a úplne postačujúci na každodenné pohybovanie sa po meste. Objavujú sa modely s výrazne vyšším dosahom - 150 km a viac.
Čo sa stane, ak nebudete nabíjať plug-in hybrid?
Na rozdiel od bežných hybrydov, aby ste využili plný potenciál plug-in hybridu, treba pravidelne nabíjať akumulátor takého auta z vonkajšieho zdroja energie - aspoň z domácej zásuvky 230 V.
Oplatí sa kúpiť plug-in hybrid, ak ho nebudete nabíjať?:
- Plug-in hybrid, aj nenabíjaný, môže byť stále úspornejší než benzínový pohon neelektrifikovaný žiadnym spôsobom
- Má lepšie výkony než bežný benzínový pohon
- Má rovnaký systém rekuperácie ako bežný hybridný pohon
Temná stránka
Ak ste využili jazdu na skúšku s plug-in hybridom, je takmer isté, že auto malo akumulátor s plným nabitím. Takéto auto poskytuje najlepšie zážitky z jazdy, keď akumulátor dosahuje maximálnu kapacitu.
Po vybití batérie čaro do značnej miery vypŕcha, najmä v mestskej premávke:
- Auto je ťažké - oveľa ťažšie než benzínové a ťažšie než variant s bežným hybridom
- Hybrydy majú zmenšený batožinový priestor - niekde treba umiestniť trakčný akumulátor
- Plug-in hybrid je kvôli vyššej hmotnosti výrazne menej úsporný než podobné auto s bežným hybridným pohonom
- Vzdávate sa dodatočných funkcií ako diaľkové spúšťanie kúrenia či chladenia
Ako si poradí nikdy nenabíjaný akumulátor?
Akumulátor v plug-in hybride, aj keď auto nenabíjame, nie je úplne nečinný. Prijíma relatívne malé množstvá energie získanej z brzdenia a odovzdáva túto energiu počas jazdy.
Mnoho áut s plug-in pohonom má možnosť dobíjania akumulátora počas jazdy - stačí vybrať príslušný režim. Má to však absolútne zanedbateľný ekonomický zmysel kvôli vysokej spotrebe paliva.
Riziko predčasnej degradácie
Mechanici zaoberajúci sa opravou hybridných systémov upozorňujú, že večne nenabíjaný trakčný akumulátor plug-in hybridu podlieha rýchlej degradácii. To znamená, že po niekoľkých rokoch sa akumulátor poškodí a vtedy začnú skutočné problémy.
Fakty bez pochybností
- Plug-in hybrid bez nabitého akumulátora je menej úsporný než bežný hybrid
- Prázdny akumulátor znamená výrazne nižšie výkony než pri nabitom akumulátore
- Komfort jazdy po meste s prázdnym akumulátorom je výrazne nižší
- Plug-in hybrid je drahší a komplikovanejší než bežný hybrid
Ak jazdíte po meste elektromobilom, môžete ho nabíjať každých niekoľko dní. V prípade plug-in hybridu budete nabíjať denne alebo takmer denne.
Zdroj: autotrendy.sk