hamburger menu
email icon
Prihlásiť
04. júl. 2025 o 13:00
autotrendy.sk, Azet Partner, autotrendy.sk

Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik

placeholder
Prečo vodiči parkujú s otočenými kolesami? Je to šikovný trik.
Zdroj: shutterstock.com/Aviavlad

Vodiči často počúvajú, že pri parkovaní sa odporúča nechať auto s vyrovnanými kolesami. Pohľad na auto zaparkované s vytočenými prednými kolesami však nie je ničím nezvyčajným. Ukazuje sa, že táto prax má svoje využitie, najmä v kontexte bezpečnosti.

Azet magazín
04. júl. 2025 o 13:00
Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik

Vodiči často počúvajú, že pri parkovaní sa odporúča nechať auto s vyrovnanými kolesami. Pohľad na auto zaparkované s vytočenými prednými kolesami však nie je ničím nezvyčajným. Ukazuje sa, že táto prax má svoje využitie, najmä v kontexte bezpečnosti.

Prečo vodiči parkujú s otočenými kolesami? Je to šikovný trik.
Prečo vodiči parkujú s otočenými kolesami? Je to šikovný trik.
Zdroj: shutterstock.com/Aviavlad

Mnohí vodiči poukazujú na to, že vytáčanie kolies môže byť obzvlášť užitočné pri parkovaní vedľa obrubníka. Ak zlyhá ručná brzda, auto sa oprie o obrubník, čo bráni jeho pohybu na ceste alebo nárazu do iných vozidiel. Odporúča sa vytočiť kolesá smerom k obrubníku, čo zvyšuje účinnosť tejto techniky.

Urýchľujú vytočené kolesá opotrebovanie komponentov zavesenia kolies?

Okrem bezpečnostných obáv sa mnohí vodiči pýtajú, či vytáčanie kolies pri parkovaní môže negatívne ovplyvniť systém odpruženia alebo posilňovača riadenia. Na internetových fórach prevláda názor, že parkovanie s kolesami, ktoré nesmerujú priamo dopredu, vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu komponentov, ako sú napríklad trojuholníkové ramená alebo čerpadlo posilňovača riadenia. Opravy týchto komponentov môžu byť drahé a možné poruchy predstavujú problém.

Odborníci však tieto pochybnosti vyvracajú vysvetlením, že akákoľvek poloha prvkov zavesenia, vrátane kolies, ktoré otočíte, je pracovná poloha. To znamená, že to neovplyvňuje stav systému. Okrem toho, čerpadlo posilňovača riadenia funguje iba vtedy, keď je motor v chode. Po vypnutí prestane čerpať kvapalinu, takže ponechanie vozidla s kolesami v akejkoľvek polohe nepredstavuje hrozbu pre jeho životnosť. Čo je nebezpečné? Dve veci:

  • Jedným z najhorších zvykov vodičov je veľmi dynamický rozjazd s vytočenými kolesami. To je pre auto nezdravé a môže to rýchlo viesť k poruchám. Ak parkujete s vytočenými kolesami, určite by ste nemali štartovať auto s plynovým pedálom až na podlahu a kolesami v tejto polohe. Ak auto a jeho komponenty nie sú zahriate, nemali by ste sa vôbec prudko rozbiehať.
  • Ak zabudnete, že máte kolesá otočené a začnete manévrovať na parkovisku, riziko kolízie alebo škrabancov rastie. Auto sa okamžite začne otáčať týmto smerom. Tak sa ním nenechaj prekvapiť.
Parkovanie s vytočenými kolesami môže byť užitočným spôsobom, ako zvýšiť bezpečnosť vášho vozidla na ceste.
Parkovanie s vytočenými kolesami môže byť užitočným spôsobom, ako zvýšiť bezpečnosť vášho vozidla na ceste.
Zdroj: youtube.com/@drivingsports

Rozumné používanie tejto parkovacej techniky je kľúčom k minimalizácii rizika

Vodič túto parkovaciu techniku ​​zvyčajne používa v špecifických situáciách, ako je parkovanie na svahu alebo na uľahčenie manévrovania v náročných podmienkach. Aj keď tento postup opakujete pravidelne, nie je dôvod obávať sa zrýchleného zlyhania systému odpruženia alebo posilňovača riadenia. V prípade pochybností treba pripomenúť, že táto technika rozloží svoj potenciálny vplyv na opotrebovanie komponentov na mnoho rokov používania vozidla.

Ak to povieme stručne, parkovanie s kolesami, ktoré otočíte smerom k obrubníku, môže byť užitočným spôsobom, ako zvýšiť bezpečnosť vášho vozidla na ceste, najmä ak ručná brzda zlyhá.

Autor článku: autotrendy.sk
Autor článku: autotrendy.sk
Zdroj: autotrendy.sk
ringier-icon
© 2010 - 2025 Ringier Slovakia Communities s.r.o.
Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Vyrobené s love-icon láskou v Žiline