Divízia „EV, AI a nové iniciatívy“ spoločnosti Xiaomi zaznamenala prvý štvrťročný zisk, oznámilo to jej vedenie v novembri. A to všetko len 19 mesiacov po uvedení na trh. Pre porovnanie, Tesla zaznamenala prvý ziskový štvrťrok viac ako päť rokov od uvedenia prvého Roadstera v roku 2008.
Xiaomi má v ponuke zatiaľ iba dva automobily: sedan SU7 a nový SUV YU7. Oba modely sa v Číne tešia veľkej obľube. Predajom elektromobilov dosiahla spoločnosť v treťom štvrťroku 2025 obrat 4 miliardy dolárov. Čistý zisk predstavoval v prepočte približne 85 miliónov eur.
Úspech napriek cenovej vojne
Úspech čínskeho technologického giganta je pozoruhodný. Napríklad americkému konkurentovi Apple sa doposiaľ nepodarilo uviesť auto na trh ani napriek miliardovým investíciám. Okrem toho je všeobecne náročné dosiahnuť ziskovosť v segmente elektromobilov.
Kým Tesla a BYD dosahujú miliardové zisky, mnohé iné značky strácajú desaťtisíce dolárov na každom vyrobenom vozidle. Napríklad americký výrobca Lucid stratil iba v poslednom štvrťroku takmer 1 miliardu dolárov pri dodaní iba 4078 vozidiel.
K tomu všetkému predáva Xiaomi svoje elektromobily zatiaľ výhradne v Číne, kde je konkurencia mimoriadne tvrdá. Na trhu bojuje viac ako 150 značiek, čo vedie k cenovej vojne, ktorá pre mnohých výrobcov znamená straty. Ako mohlo Xiaomi obstáť v tomto extrémne náročnom prostredí?
Dlhé čakacie listiny
Technologický koncern vstúpil na trh s obrovským náskokom vďaka svojej populárnej značke smartfónov v Číne, uviedol odborník na mobilitu Bill Russo pre magazín Der Aktionär. „Využili rozsiahlu zákaznícku základňu a silnú značku s vysokou dôverou,“ dodal.
Len v októbri predalo Xiaomi približne 49-tisíc vozidiel, čo je takmer dvojnásobok počtu predaných áut Tesly v Číne za rovnaký mesiac (26-tisíc). Na vozidlá pritom existujú dlhé čakacie listiny – zákazníci musia na dodanie svojho modelu YU7 čakať v priemere viac ako rok. Šéf spoločnosti Lei Jun dokonca v lete odporučil záujemcom zvážiť aj iných čínskych výrobcov.
Veľké plány v Európe
Aj keď Xiaomi už dnes sotva stíha s výrobou, výrobca plánuje expanziu do zahraničia. Vstup na európsky trh je naplánovaný na rok 2027, pričom už tento rok v septembri otvorila firma v Mníchove výskumno-vývojové centrum pre elektromobily.
Na zvýšenie globálnej známosti značky stavia Xiaomi aj na športových výkonoch. V apríli model SU7 Ultra s vylepšeným výkonom prekonal traťový rekord pre sériové elektromobily na Nürburgringu, a to pred hyperšportmi ako Porsche Taycan GT Turbo či Rimac Nevera.
Generálny riaditeľ Lei Jun má ambiciózny cieľ: „Vozidlá Xiaomi majú jazdiť na všetkých cestách sveta,“ napísal na platforme Weibo. Už v roku 2023 vyhlásil, že do dvadsiatich rokov chce zaradiť Xiaomi medzi päť najväčších výrobcov áut na svete. Nedávny úspech pritom naznačuje, že nejde len o prázdne sľuby.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.