<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
18. Dec. 2025 o 11:00

ringier
Ringier Media, blick.ch

Xiaomi láme rekordy v predaji elektromobilov. Na jeden model si počkáte v priemere viac ako rok

Sedan SU7 od Xiaomi.
Sedan SU7 od Xiaomi.iStock
Xiaomi dosahuje vysoké zisky krátko po spustení svojej elektromobilovej divízie. Nasledovať má expanzia na zahraničné trhy.

Divízia „EV, AI a nové iniciatívy“ spoločnosti Xiaomi zaznamenala prvý štvrťročný zisk, oznámilo to jej vedenie v novembri. A to všetko len 19 mesiacov po uvedení na trh. Pre porovnanie, Tesla zaznamenala prvý ziskový štvrťrok viac ako päť rokov od uvedenia prvého Roadstera v roku 2008.

Xiaomi má v ponuke zatiaľ iba dva automobily: sedan SU7 a nový SUV YU7. Oba modely sa v Číne tešia veľkej obľube. Predajom elektromobilov dosiahla spoločnosť v treťom štvrťroku 2025 obrat 4 miliardy dolárov. Čistý zisk predstavoval v prepočte približne 85 miliónov eur.

EV divízia spoločnosti Xiaomi zaznamenala prvý štvrťročný zisk.
EV divízia spoločnosti Xiaomi zaznamenala prvý štvrťročný zisk.iStock

Úspech napriek cenovej vojne

Úspech čínskeho technologického giganta je pozoruhodný. Napríklad americkému konkurentovi Apple sa doposiaľ nepodarilo uviesť auto na trh ani napriek miliardovým investíciám. Okrem toho je všeobecne náročné dosiahnuť ziskovosť v segmente elektromobilov.

Kým Tesla a BYD dosahujú miliardové zisky, mnohé iné značky strácajú desaťtisíce dolárov na každom vyrobenom vozidle. Napríklad americký výrobca Lucid stratil iba v poslednom štvrťroku takmer 1 miliardu dolárov pri dodaní iba 4078 vozidiel.

K tomu všetkému predáva Xiaomi svoje elektromobily zatiaľ výhradne v Číne, kde je konkurencia mimoriadne tvrdá. Na trhu bojuje viac ako 150 značiek, čo vedie k cenovej vojne, ktorá pre mnohých výrobcov znamená straty. Ako mohlo Xiaomi obstáť v tomto extrémne náročnom prostredí?

EV model SU7 od Xiaomi.
EV model SU7 od Xiaomi.iStock

Dlhé čakacie listiny

Technologický koncern vstúpil na trh s obrovským náskokom vďaka svojej populárnej značke smartfónov v Číne, uviedol odborník na mobilitu Bill Russo pre magazín Der Aktionär. „Využili rozsiahlu zákaznícku základňu a silnú značku s vysokou dôverou,“ dodal.

Len v októbri predalo Xiaomi približne 49-tisíc vozidiel, čo je takmer dvojnásobok počtu predaných áut Tesly v Číne za rovnaký mesiac (26-tisíc). Na vozidlá pritom existujú dlhé čakacie listiny – zákazníci musia na dodanie svojho modelu YU7 čakať v priemere viac ako rok. Šéf spoločnosti Lei Jun dokonca v lete odporučil záujemcom zvážiť aj iných čínskych výrobcov.

Značka Xiaomi je gigantom v oblasti výroby smartfónov.
Značka Xiaomi je gigantom v oblasti výroby smartfónov.Unsplash

Veľké plány v Európe

Aj keď Xiaomi už dnes sotva stíha s výrobou, výrobca plánuje expanziu do zahraničia. Vstup na európsky trh je naplánovaný na rok 2027, pričom už tento rok v septembri otvorila firma v Mníchove výskumno-vývojové centrum pre elektromobily.

Na zvýšenie globálnej známosti značky stavia Xiaomi aj na športových výkonoch. V apríli model SU7 Ultra s vylepšeným výkonom prekonal traťový rekord pre sériové elektromobily na Nürburgringu, a to pred hyperšportmi ako Porsche Taycan GT Turbo či Rimac Nevera.

Generálny riaditeľ Lei Jun má ambiciózny cieľ: „Vozidlá Xiaomi majú jazdiť na všetkých cestách sveta,“ napísal na platforme Weibo. Už v roku 2023 vyhlásil, že do dvadsiatich rokov chce zaradiť Xiaomi medzi päť najväčších výrobcov áut na svete. Nedávny úspech pritom naznačuje, že nejde len o prázdne sľuby.

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

;