<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
Tech
18. Nov. 2025 o 12:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

Jazda na rezerve je pasca! Ničíte si palivové čerpadlo a riskujete poruchu

Jazda na rezerve je pasca! Ničíte si palivové čerpadlo a riskujete poruchu.
Jazda na rezerve je pasca! Ničíte si palivové čerpadlo a riskujete poruchu.iStock
Stojíte na benzínke, tankujete „na doraz“ alebo až keď sa rozsvieti kontrolka rezervy? Mechanici varujú. Takéto správanie nie je úspora, ale pomalé ničenie auta. Väčšina z nás pripúšťa jazdu, keď sa ukazovateľ paliva blíži k nule. Zdá sa to nevinné, ešte kúsok k najbližšej benzínke. Veda, servisy a návody na obsluhu však jasne hovoria: jazda na rezerve je pasca.

Prečo je jazda na rezerve nebezpečná?

Experti upozorňujú, že palivové čerpadlo vo väčšine vozidiel je chladené a mazané palivom nachádzajúcim sa v nádrži. Keď hladina paliva klesne, čerpadlo môže začať nasávať vzduch alebo usadeniny zo dna nádrže.

  • Prehriatie čerpadla: Nasávanie vzduchu vedie k prehriatiu, rýchlejšiemu opotrebovaniu alebo dokonca predčasnej poruche čerpadla.
  • Usadeniny: Na „posledných“ litroch paliva existuje väčšie riziko nasávania usadenín, vody alebo hrdze zo dna nádrže, najmä v starších autách s kovovými nádržami.
  • Diesel: V prípade dieselových motorov môže jazda na výpary viesť k zavzdušneniu palivového systému, čo často končí nutnosťou návštevy servisu.

Hoci sa náhodná jazda na rezerve nemusí skončiť katastrofou, pravidelná jazda s nízkou hladinou paliva výrazne urýchľuje opotrebovanie kritických prvkov palivového systému.

Diesel a rezerva: Jazda na výpary vedie k zavzdušneniu palivového systému?
Diesel a rezerva: Jazda na výpary vedie k zavzdušneniu palivového systému?freepik

Čo riskujete a aké sú dobré praktiky?

Jazda na rezerve sa môže zdať výhodná, ale reálne sú výhody minimálne, zatiaľ čo riziko je omnoho väčšie. Môžete zaplatiť na komponentoch (palivové čerpadlo, filter, vstrekovače) a zostať stáť na ceste.

Odporúčanie:

  • Pravidlo 1/4 nádrže: Dobrou praxou je nedopustiť, aby hladina paliva klesla pod približne 1/4 nádrže.
  • Zima: V zime sa odporúča udržiavať hladinu paliva dokonca vyššiu ako polovica nádrže (kvôli kondenzácii vody).
  • Jazda na rezerve: Ak už musíte ísť na rezerve, vyhnite sa prudkému zrýchľovaniu, jazdite pokojnejšie a čo najskôr sa dostaňte na čerpaciu stanicu.

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

;