<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
11. Dec. 2025 o 17:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

EÚ mení postoj: Benzínové a naftové motory nebudú zakázané po roku 2035

EÚ mení postoj: Benzínové a naftové motory nebudú zakázané po roku 2035.

EÚ mení postoj: Benzínové a naftové motory nebudú zakázané po roku 2035.
iStock
Európska únia mení svoju pozíciu k spaľovacím motorom. Naftové a benzínové motory nebudú úplne zakázané po roku 2035. Rozhodnutie zakázať spaľovacie motory sa zdalo definitívne a nezvratné. EÚ sa však rozmyslela a je flexibilnejšia. Táto zmena prichádza v dôsledku silných tlakov súvisiacich s nedostatočnou infraštruktúrou pre elektromobily. Členské štáty tiež upozornili na masívnu stratu pracovných miest.

Rozhodujúci signál prišiel z Nemecka

Rozhodujúci signál prišiel z Nemecka po liste zaslanom Európskej komisii. Po tejto politickej intervencii Brusel súhlasil s úpravou harmonogramu. Spaľovacie motory zostanú na trhu aj po roku 2035, ale len za prísnych podmienok. Pohonné jednotky so spaľovacím motorom musia byť poháňané výlučne palivami s nízkymi emisiami. Európska komisia potvrdila, že naftové a benzínové motory úplne nezmiznú v roku 2035. Toto rozhodnutie urýchlil list nemeckého kancelára Friedricha Merza adresovaný Ursule von der Leyenovej.

Podmienky pre spaľovacie motory po roku 2035

Spaľovacie motory sa budú môcť predávať len ak budú fungovať výlučne na regeneratívne alebo syntetické palivá. Tieto palivá sa považujú za neutrálne z hľadiska emisií. Apostolos Tzitzikostas, európsky komisár pre dopravu a cestovný ruch, uviedol, že dokument bol v Bruseli prijatý „veľmi dobre“. HVO100 je jedným z príkladov akceptovaných palív. Toto palivo sa vyrába z hydrogenovaných rastlinných olejov a živočíšneho odpadu. Znižuje emisie až o 90 % v porovnaní s klasickou naftou. BMW, Audi a Volkswagen už používajú toto palivo.

Syntetické palivá ako riešenie budúcnosti

Porsche a ďalší výrobcovia investujú do syntetického benzínu. V Čile už funguje továreň, kde sa vyrába eFuel. Získava sa pomocou veternej energie, vody a oxidu uhličitého. Tento proces sa považuje za takmer klimaticky neutrálny. Siete na distribúciu syntetických palív však takmer neexistujú. Ich vybudovanie v nasledujúcich deviatich rokoch bude náročné. Výroba regeneratívnych palív je stále drahá a kapacity súčasných tovární sú obmedzené. Pre vozidlá už na trhu budú vodiči naďalej tankovať benzín a naftu.

Čo bude s elektromobilmi a hybridmi?

Európska únia podrobne predstaví nový balík opatrení tento mesiac. Zatiaľ nie je jasné, čo sa stane s plug-in hybridmi a modelmi s range extenderom po roku 2035. Ak budú fungovať len na palivá s nízkymi emisiami, technická logika naznačuje, že zostanú v predaji. Navyše zostáva objasniť, či regulátori úplne eliminujú PHEV alebo range extendery, ktoré môžu používať fosílne palivá. V súčasnosti elektrické vozidlá predstavujú 18,3 % celkového predaja v EÚ. Hybridy dominujú s podielom 34,7 % podľa údajov ACEA za prvých desať mesiacov roka.

HVO100 znižuje emisie až o 90 % a už ho používajú BMW, Audi a Volkswagen.

HVO100 znižuje emisie až o 90 % a už ho používajú BMW, Audi a Volkswagen.
iStock

Flexibilný prístup namiesto radikálneho zákazu

Európska komisia tvrdí, že cieľom je „ekonomicky životaschopná a sociálne spravodlivá“ transformácia. Technológie schopné znižovať emisie zostávajú na stole vrátane optimalizovaných spaľovacích motorov. Existujú však aj výrobcovia, ktorí žiadajú, aby EÚ neustúpila od úplného zákazu. Volvo a Polestar pod záštitou čínskej skupiny Geely tvrdia, že cieľ 2035 treba zachovať v pôvodnej podobe. Zákaz klasických spaľovacích motorov po roku 2035 sa vzťahuje výlučne na predaj nových áut. Transformácia k nízkym emisiám bude mať viacero rýchlostí.

Flexibilný prístup namiesto radikálneho zákazu.
Flexibilný prístup namiesto radikálneho zákazu.autotrendy.sk

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

;