Všeobecne sa vie, že elektromobily majú na začiatku svojej životnosti environmentálny hendikep. Je to spôsobené výrobou batérií a s tým spojeným vplyvom na životné prostredie. Práve v tomto počiatočnom bode sú benzínové a dieselové autá stále menej znečisťujúce ako tie plne elektrické. Ťažba materiálov ako lítium, nikel a kobalt, ich spracovanie a výroba článkov spotrebujú veľa energie a produkujú emisie.
Elektromobil dobieha stratu rýchlejšie, ako si myslíte
Štúdia ICCT analyzovala znečistenie počas celej životnosti rôznych typov áut. Zistili, že plne elektrický model emituje v priemere 63 gramov CO2 na kilometer počas celej svojej životnosti. To je o 24 % menej ako v roku 2021, čo je výsledkom efektívnejších modelov a rastúceho podielu obnoviteľnej elektriny.
Ak porovnáme tieto údaje s modelmi so spaľovacím motorom, vidíme, ako rýchlo sa táto počiatočná nevýhoda zmaže. Benzínové auto produkuje viac ako 200 gramov CO2 na kilometer, zatiaľ čo dieselové auto je o niečo lepšie, no stále sa pohybuje okolo 180 gramov.
Kedy sa elektromobil stane ekologickejším?
Štúdia ICCT ukazuje, že elektromobil vyrovná počiatočné znečistenie z výroby batérie a stane sa ekologickejším ako benzínové alebo dieselové auto už po prekonaní približne 20 000 až 30 000 kilometrov. Po tomto bode je už rozdiel obrovský a elektromobil je jasne ekologickejší.
Recyklácia a obnoviteľná energia sú kľúčové
Existujú aj spôsoby, ako znížiť znečistenie pri výrobe batérií. Podľa ICCT sa recykláciou batérií po skončení ich životnosti môže znížiť emisia CO2 pri výrobe nových batérií o 7 % až 17 %. Kľúčová je aj obnoviteľná energia. Štúdia odhaduje, že obnoviteľná energia pokryje 56 % výroby elektriny v Európe už tento rok, čo je výrazný nárast oproti 38 % spred piatich rokov. Do roku 2045 by to mohlo byť až 86 %.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.
Zdroj: autotrendy.sk