<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
17. Oct. 2025 o 15:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

Kedy sa elektromobil stane ekologickejším ako diesel? Štúdia odhalila presný počet kilometrov!

Kedy sa elektromobil stane ekologickejším ako diesel? Štúdia odhalila presný počet kilometrov!
Kedy sa elektromobil stane ekologickejším ako diesel? Štúdia odhalila presný počet kilometrov!Freepik
Elektromobily sú na trhu čoraz rozšírenejšie, no stále existujú pochybnosti o ich skutočnom prínose pre životné prostredie. Nová štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) však prináša presné dáta. Zistite, koľko kilometrov musí prejsť elektromobil, aby vyrovnal počiatočné znečistenie z výroby batérie a stal sa ekologickejším ako benzínové alebo dieselové auto.

Výroba batérií je najväčší problém

Všeobecne sa vie, že elektromobily majú na začiatku svojej životnosti environmentálny hendikep. Je to spôsobené výrobou batérií a s tým spojeným vplyvom na životné prostredie. Práve v tomto počiatočnom bode sú benzínové a dieselové autá stále menej znečisťujúce ako tie plne elektrické. Ťažba materiálov ako lítium, nikel a kobalt, ich spracovanie a výroba článkov spotrebujú veľa energie a produkujú emisie.

Elektromobil dobieha stratu rýchlejšie, ako si myslíte

Štúdia ICCT analyzovala znečistenie počas celej životnosti rôznych typov áut. Zistili, že plne elektrický model emituje v priemere 63 gramov CO2 na kilometer počas celej svojej životnosti. To je o 24 % menej ako v roku 2021, čo je výsledkom efektívnejších modelov a rastúceho podielu obnoviteľnej elektriny.

Ak porovnáme tieto údaje s modelmi so spaľovacím motorom, vidíme, ako rýchlo sa táto počiatočná nevýhoda zmaže. Benzínové auto produkuje viac ako 200 gramov CO2 na kilometer, zatiaľ čo dieselové auto je o niečo lepšie, no stále sa pohybuje okolo 180 gramov.

Kedy sa elektromobil stane ekologickejším?

Štúdia ICCT ukazuje, že elektromobil vyrovná počiatočné znečistenie z výroby batérie a stane sa ekologickejším ako benzínové alebo dieselové auto už po prekonaní približne 20 000 až 30 000 kilometrov. Po tomto bode je už rozdiel obrovský a elektromobil je jasne ekologickejší.

Výroba batérií je najväčším počiatočným znečistením elektromobilu.
Výroba batérií je najväčším počiatočným znečistením elektromobilu.iStock

Recyklácia a obnoviteľná energia sú kľúčové

Existujú aj spôsoby, ako znížiť znečistenie pri výrobe batérií. Podľa ICCT sa recykláciou batérií po skončení ich životnosti môže znížiť emisia CO2 pri výrobe nových batérií o 7 % až 17 %. Kľúčová je aj obnoviteľná energia. Štúdia odhaduje, že obnoviteľná energia pokryje 56 % výroby elektriny v Európe už tento rok, čo je výrazný nárast oproti 38 % spred piatich rokov. Do roku 2045 by to mohlo byť až 86 %.

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

Autor článku: autotrendy.sk
Autor článku: autotrendy.skautotrendy.sk
;