Veľké jazykové modely v autách
Vedci správne poznamenali, že veľké jazykové modely – ako napríklad ChatGPT – si výborne poradia s vyvodzovaním záverov, chápaním kontextu a interpretáciou obsahu. Výsledky ich uvažovania majú však jazykový charakter, nie vykonateľný. To je hlavný problém integrácie so skutočným riadením vozidla. Neznamená to však, že umelú inteligenciu sa nedá prispôsobiť na zlepšenie kvality fungovania autonómnych vozidiel. Tím čínskych vedcov vytvoril úplne novú formulu s názvom DriveMLM. Tá má za úlohu integrovať obraz zo všetkých kamier, LiDAR-u, systémových hlásení a predovšetkým inštrukcií.
Ako funguje DriveMLM
Systém vytvára súvislé plány správania. Navyše inžinieri ich môžu pripojiť k existujúcim modulom zodpovedným za jazdu. Systém pritom opisuje každé rozhodnutie veľmi prirodzeným a predvídateľným spôsobom. Tvorcovia systému tvrdia, že vďaka tomu dokážu premeniť jazykové uvažovanie na spoľahlivé vedenie vozidla aj v kritických situáciách. Samotné učenie napokon vychádza z tréningu, ktorý vznikol na základe 280 hodín vygenerovaných dát z jazdy. Počas nich sa vyskytli aj nebezpečné situácie. Najdôležitejšie je, že vykonané výskumy DriveMLM potvrdili dosiahnutie lepších výsledkov ako pri použití systému Apollo.
Auto má myslieť ako človek
Hoci to celé znie trochu tajomne, samotný princíp fungovania systému autonómnej jazdy založeného na AI je pomerne jednoduchý. DriveMLM prekračuje bežné vnímanie štandardne definovaných pravidiel pre konkrétne správanie alebo situácie. Vďaka tomu dokáže jazykový model samostatne vyvodzovať závery a prijímať rozhodnutia prirodzeným spôsobom. Chápanie okolitého sveta je kľúčovou schopnosťou pre zlepšenie bezpečnosti. A predovšetkým pre zvýšenie dôvery verejnosti. Moderné algoritmy dokážu dynamicky analyzovať situáciu na ceste a predvídať správanie ostatných účastníkov premávky.
Bezpečnosť a kybernetické hrozby
Hoci snaha o zlepšenie bezpečnosti vo veľkej miere motivuje zavádzanie jazykových modelov, nemôžeme zabúdať na riziká. Zároveň musia vývojári zabezpečiť, aby tieto systémy odolali rastúcemu počtu kybernetických útokov. Nabúranie sa do systému by mohlo viesť k mimoriadne nebezpečným situáciám. Autonómne vozidlá zbierajú obrovské množstvo dát. Ich ochrana je kriticky dôležitá. Výrobcovia musia investovať do kybernetickej bezpečnosti rovnako ako do vývoja samotných algoritmov. Pre široké rozšírenie autonómnych vozidiel je dôvera verejnosti kľúčová.
Kto nesie zodpovednosť za nehodu?
Druhou otázkou sú momentálne neodstrániteľné dopravné udalosti. Otázka zodpovednosti v prípade nehody stále predstavuje významný právny a etický problém. Kto nesie vinu – výrobca, majiteľ vozidla alebo umelá inteligencia? AI zakaždým prijíma rozhodnutia v súlade s etickými a právnymi normami, ktoré ju naučil človek. Táto otázka zostáva otvorená. Legislatíva v Európe aj na Slovensku sa postupne prispôsobuje. Jasné pravidlá sú však stále v procese tvorby. Pre budúcnosť autonómnych vozidiel je vyriešenie tejto otázky nevyhnutné.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.
Zdroj: autotrendy.sk