<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
Tech
20. Nov. 2025 o 09:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

Brzdenie pred semaformi: Prečo je jazda na neutráli chyba a ako šetriť brzdy?

Brzdenie pred semaformi: Prečo je jazda na neutráli chyba a ako šetriť brzdy?
Brzdenie pred semaformi: Prečo je jazda na neutráli chyba a ako šetriť brzdy?Unsplash
Väčšina vodičov robí tú istú chybu, keď vidí červené svetlo – zaradí neutrál alebo príliš skoro stlačí spojku. Teoreticky to má šetriť palivo, ale v praxi to môže viesť k rýchlejšiemu opotrebovaniu dielov a horšej kontrole nad autom. Brzdenie motorom je riešenie, ktoré naozaj robí rozdiel. Návyky za volantom si budujeme roky, často opakovaním chýb iných vodičov.

Brzdenie motorom: Prečo je to najlepšia metóda?

Brzdenie motorom spočíva v postupnom uvoľňovaní plynu a podraďovaní tak, aby sa využil prirodzený odpor motora na zníženie rýchlosti. V moderných automobiloch s elektronickým vstrekovaním paliva má brzdenie motorom výrazný ekonomický prínos. V tomto režime totiž spotreba paliva výrazne klesá, pretože systém pri zloženej nohe z plynu odpája prívod paliva. Zároveň táto technika pozitívne vplýva na životnosť dielov, nakoľko znižuje opotrebovanie brzdových doštičiek a kotúčov. Nemenej dôležitá je aj bezpečnosť: brzdenie motorom zlepšuje stabilitu auta a skracuje reakčný čas v núdzových situáciách. Vodič si totiž neustále udržiava plnú kontrolu nad vozidlom, keďže rýchlostný stupeň zostáva zaradený.

Jazda na neutráli a spojka: Mýty a riziká

1. Jazda na neutráli:

  • Mýtus: Mnohí vodiči zaradia neutrál, keď vidia červené svetlo, veriac, že tak šetria palivo. To je mýtus. Zaradenie neutrálu neznižuje spotrebu viac ako brzdenie motorom. V niektorých prípadoch môže spotrebu dokonca zvýšiť, pretože motor musí udržiavať voľnobežné otáčky.
  • Riziko: Jazda na neutráli obmedzuje možnosť rýchlej reakcie, napr. keď chodec vbehne na cestu. Je to reálne riziko straty kontroly nad vozidlom.

2. Držanie spojky pri brzdení:

  • Chyba: Mnoho vodičov stláča spojku príliš skoro.
  • Riziko: Táto technika skracuje životnosť spojky, vypínacieho ložiska a v autách s dvojhmotným zotrvačníkom aj samotného zotrvačníka.
  • Odporúčanie: Spojka by sa mala stlačiť až pred úplným zastavením alebo vtedy, keď by motor mohol zhasnúť. Je to v súlade so zásadami eco drivingu.
Jazda na neutráli. Mýtus o úspore paliva a riziko straty kontroly.
Jazda na neutráli. Mýtus o úspore paliva a riziko straty kontroly.freepik

Ako správne brzdiť pred semaformi?

Odporúčania pre správnu techniku:

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

;