Brzdenie motorom: Prečo je to najlepšia metóda?
Brzdenie motorom spočíva v postupnom uvoľňovaní plynu a podraďovaní tak, aby sa využil prirodzený odpor motora na zníženie rýchlosti. V moderných automobiloch s elektronickým vstrekovaním paliva má brzdenie motorom výrazný ekonomický prínos. V tomto režime totiž spotreba paliva výrazne klesá, pretože systém pri zloženej nohe z plynu odpája prívod paliva. Zároveň táto technika pozitívne vplýva na životnosť dielov, nakoľko znižuje opotrebovanie brzdových doštičiek a kotúčov. Nemenej dôležitá je aj bezpečnosť: brzdenie motorom zlepšuje stabilitu auta a skracuje reakčný čas v núdzových situáciách. Vodič si totiž neustále udržiava plnú kontrolu nad vozidlom, keďže rýchlostný stupeň zostáva zaradený.
Jazda na neutráli a spojka: Mýty a riziká
1. Jazda na neutráli:
- Mýtus: Mnohí vodiči zaradia neutrál, keď vidia červené svetlo, veriac, že tak šetria palivo. To je mýtus. Zaradenie neutrálu neznižuje spotrebu viac ako brzdenie motorom. V niektorých prípadoch môže spotrebu dokonca zvýšiť, pretože motor musí udržiavať voľnobežné otáčky.
- Riziko: Jazda na neutráli obmedzuje možnosť rýchlej reakcie, napr. keď chodec vbehne na cestu. Je to reálne riziko straty kontroly nad vozidlom.
2. Držanie spojky pri brzdení:
- Chyba: Mnoho vodičov stláča spojku príliš skoro.
- Riziko: Táto technika skracuje životnosť spojky, vypínacieho ložiska a v autách s dvojhmotným zotrvačníkom aj samotného zotrvačníka.
- Odporúčanie: Spojka by sa mala stlačiť až pred úplným zastavením alebo vtedy, keď by motor mohol zhasnúť. Je to v súlade so zásadami eco drivingu.
Ako správne brzdiť pred semaformi?
Odporúčania pre správnu techniku:
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.
Zdroj: autotrendy.sk