hamburger menu
email icon
Prihlásiť
21. júl. 2025 o 13:00
Azet Partner, autotrendy.sk, autotrendy.sk

Európska únia chce ročnú technickú kontrolu pre autá staršie ako 10 rokov

placeholder
Európska únia chce ročnú technickú kontrolu pre autá staršie ako 10 rokov.
Zdroj: shutterstock.com/YAKOBCHUK VIACHESLAV

Európska komisia zvažuje zmenu frekvencie technickej kontroly pre staršie vozidlá. Návrh, ktorý posudzuje Európsky parlament, by skrátil platnosť technickej kontroly z dvoch na jeden rok pre autá staršie ako 10 rokov. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet nehôd.

Tech
21. júl. 2025 o 13:00
Európska únia chce ročnú technickú kontrolu pre autá staršie ako 10 rokov

Európska komisia zvažuje zmenu frekvencie technickej kontroly pre staršie vozidlá. Návrh, ktorý posudzuje Európsky parlament, by skrátil platnosť technickej kontroly z dvoch na jeden rok pre autá staršie ako 10 rokov. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet nehôd.

Európska únia chce ročnú technickú kontrolu pre autá staršie ako 10 rokov.
Európska únia chce ročnú technickú kontrolu pre autá staršie ako 10 rokov.
Zdroj: shutterstock.com/YAKOBCHUK VIACHESLAV
Častejšie kontroly pre bezpečnosť

Európska komisia hodnotí možnosť zmeniť frekvenciu technickej kontroly pre staršie vozidlá, najmä pre tie s viac ako 10 rokmi. Vzhľadom na starnúci vozový park predstavujú tieto autá veľkú časť celkového počtu vozidiel. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet obetí nehôd, ktorých bolo v roku 2024 v celej Európskej únii približne 19 800.

Momentálne sa frekvencia technických kontrol líši medzi jednotlivými európskymi štátmi. Na Slovensku sa prvá kontrola vykonáva po 4 rokoch od prvej registrácie, potom nasleduje dvojročný interval. S novým návrhom komisia navrhuje, aby autá staršie ako desať rokov podstupovali ročnú technickú kontrolu.

Stratégia Vision Zero

Podporovatelia návrhu, ktorý potrebuje súhlas Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie, zdôrazňujú, že staršie vozidlá sú štatisticky náchylnejšie na technické poruchy a viac prispievajú k znečisťujúcim emisiám. Častejšia kontrola by umožnila včas odhaliť a opraviť prípadné problémy, čím by sa zlepšila bezpečnosť pre cestujúcich aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Podľa odhadov Európskej komisie by ročná technická kontrola pre staršie autá mohla prispieť k záchrane 7 000 životov a predchádzaniu 65 000 vážnych nehôd do roku 2050. Návrh je súčasťou stratégie „Vision Zero“ Európskej únie, ktorá má za cieľ eliminovať všetky smrteľné nehody do roku 2050 a znížiť počet mŕtvych a vážne zranených na polovicu do roku 2030.

Dvojnásobné náklady vyvolávajú obavy

Návrh však vyvoláva aj určité obavy. Majitelia starších vozidiel by mohli čeliť vyšším nákladom spojeným s častejšími kontrolami a prípadnými opravami potrebnými na ich zvládnutie.

Tieto peniaze by sa v prípade ročnej namiesto dvojročnej kontroly fakticky zdvojnásobili. To by mohlo predstavovať významné ekonomické zaťaženie, najmä pre skupiny obyvateľstva s nižšími príjmami, ktoré často závisia od starších vozidiel pre svoju mobilitu.

Návrh by zdvojnásobil náklady na technické kontroly pre majiteľov starších vozidiel.
Návrh by zdvojnásobil náklady na technické kontroly pre majiteľov starších vozidiel.
Zdroj: shutterstock.com/Anastasija Vujic
Hľadanie rovnováhy medzi bezpečnosťou a nákladmi

Návrh na častejšie technické kontroly predstavuje dilemu medzi zvýšením bezpečnosti na cestách a ekonomickým zaťažením majiteľov starších vozidiel. Európska komisia bude musieť nájsť rovnováhu medzi týmito dvoma aspektmi pri finálnom rozhodovaní o novej legislatíve.

Autor článku: autotrendy.sk
Autor článku: autotrendy.sk
Zdroj: autotrendy.sk
ringier-icon
© 2010 - 2025 Ringier Slovakia Communities s.r.o.
Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Vyrobené s love-icon láskou v Žiline