Častejšie kontroly pre bezpečnosť
Európska komisia hodnotí možnosť zmeniť frekvenciu technickej kontroly pre staršie vozidlá, najmä pre tie s viac ako 10 rokmi. Vzhľadom na starnúci vozový park predstavujú tieto autá veľkú časť celkového počtu vozidiel. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet obetí nehôd, ktorých bolo v roku 2024 v celej Európskej únii približne 19 800.
Momentálne sa frekvencia technických kontrol líši medzi jednotlivými európskymi štátmi. Na Slovensku sa prvá kontrola vykonáva po 4 rokoch od prvej registrácie, potom nasleduje dvojročný interval. S novým návrhom komisia navrhuje, aby autá staršie ako desať rokov podstupovali ročnú technickú kontrolu.
Stratégia Vision Zero
Podporovatelia návrhu, ktorý potrebuje súhlas Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie, zdôrazňujú, že staršie vozidlá sú štatisticky náchylnejšie na technické poruchy a viac prispievajú k znečisťujúcim emisiám. Častejšia kontrola by umožnila včas odhaliť a opraviť prípadné problémy, čím by sa zlepšila bezpečnosť pre cestujúcich aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Podľa odhadov Európskej komisie by ročná technická kontrola pre staršie autá mohla prispieť k záchrane 7 000 životov a predchádzaniu 65 000 vážnych nehôd do roku 2050. Návrh je súčasťou stratégie „Vision Zero“ Európskej únie, ktorá má za cieľ eliminovať všetky smrteľné nehody do roku 2050 a znížiť počet mŕtvych a vážne zranených na polovicu do roku 2030.
Dvojnásobné náklady vyvolávajú obavy
Návrh však vyvoláva aj určité obavy. Majitelia starších vozidiel by mohli čeliť vyšším nákladom spojeným s častejšími kontrolami a prípadnými opravami potrebnými na ich zvládnutie.
Tieto peniaze by sa v prípade ročnej namiesto dvojročnej kontroly fakticky zdvojnásobili. To by mohlo predstavovať významné ekonomické zaťaženie, najmä pre skupiny obyvateľstva s nižšími príjmami, ktoré často závisia od starších vozidiel pre svoju mobilitu.
Hľadanie rovnováhy medzi bezpečnosťou a nákladmi
Návrh na častejšie technické kontroly predstavuje dilemu medzi zvýšením bezpečnosti na cestách a ekonomickým zaťažením majiteľov starších vozidiel. Európska komisia bude musieť nájsť rovnováhu medzi týmito dvoma aspektmi pri finálnom rozhodovaní o novej legislatíve.
Zdroj: autotrendy.sk