<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
7. Dec. 2025 o 20:00

ringier
Ringier Media, blick.ch

Rozmach detskej kozmetiky znepokojuje lekárov. Trend má korene v TikToku

Kozmetická značka Rini pre deti.
Kozmetická značka Rini pre deti.Instagram/rini
Kozmetický priemysel začína cieliť na deti, no dermatológovia varujú pred škodlivosťou mnohých produktov. Tie okrem iného určujú nedosiahnuteľné normy krásy už od skorého veku.

Hydratačné masky v tvare pandy, jednorožca alebo Barbie. Kozmetické značky v súčasnosti cielia na deti, vychovávané na videách o kráse a kozmetických rutinách zo sociálnych sietí, čím ich vystavujú zbytočným a potenciálne škodlivým prípravkom, upozorňujú dermatológovia.

Spoločnosti využili dieru na trhu

Podobne ako mnohé celebrity, kanadská herečka Shay Mitchell predstavila začiatkom novembra svoju kozmetickú značku Rini, ktorá je určená deťom už od troch rokov. Na svojej webovej stránke ponúka hydratačné masky, produkty po opaľovaní alebo masky na každodenné použitie s motívmi jednorožca, pandy alebo šteniatka, za približne 5 eur za kus.

Nie je zďaleka jediná. Mnohé značky vidia v tomto segmente lukratívnu príležitosť na trhu. Evereden, americká spoločnosť založená v roku 2018, ktorá dosahuje tržby vyše 100 miliónov dolárov, predáva „pleťové hmly“ na tvár, toniká a hydratačné krémy pre predpubertálnu mládež.

„Dieťa, okrem hygienických produktov, čiže zubnej pasty a sprchového gélu, a opaľovacích krémov pri pobyte na slnku, nepotrebuje kozmetiku,“ pripomína pre AFP Laurence Coiffard, profesorka farmácie na Univerzite v Nantes a špecialistka na kozmetológiu.

Sociálne siete ale ukazujú, že generácia Alpha začína skúšať „rutiny“ starostlivosti o pleť a krásu už v ranom veku. Tieto deti, prezývané „Sephora Kids“ (podľa medzinárodného obchodného reťazca s kozmetikou, pozn. aut.), imitujú svoje obľúbené influencerky už od veku 7 rokov a chvália sa svojimi nákupmi plnými kozmetiky na TikToku či Youtube. Čo sa môže javiť ako hra, však prináša aj riziká, upozorňujú odborníci.

Vstávanie o 4:30 kvôli rutine

Používanie prípravkov určených pre dospelých, plných chemických látok, vystavuje deti endokrinným disruptorom a fytoestrogénom. Tie môžu narušiť hormonálny vývoj a zvýšiť riziko kožných alergií, vysvetľuje Coiffard na základe vedeckých štúdií.

Americké výskumníčky Molly Hales a Sarah Rigali z Northwestern University v Chicagu sa rozhodli tento jav preskúmať a niekoľko mesiacov sa na TikToku vydávali za 13-ročné dievčatá. Následne analyzovali 100 videí o kráse, ktoré zverejnilo 82 profilov neplnoletých osôb. Svoje zistenia publikovali v júni v americkom časopise Pediatrics.

V jednom z videí sa u dieťaťa objavila kožná vyrážka sprevádzaná pálením po aplikácii 14 rôznych prípravkov na tvár. Iné dieťa rozprávalo, že vstáva o 4:30 ráno, aby si urobilo svoju rutinu krásy pred odchodom do školy.

„Bola som šokovaná rozsahom toho, čo som videla vo videách, a najmä ohromujúcim počtom produktov, ktoré tieto dievčatá používali,“ povedala Molly Hales pre AFP.

Tzv. Sephora Kids tvoria vlastné rutiny krásy na sociálnych sieťach.
Tzv. Sephora Kids tvoria vlastné rutiny krásy na sociálnych sieťach.freepik

Prehnané náklady

Videá obsahovali v priemere šesť produktov, často krémy proti starnutiu určené pre dospelých s priemernou cenou 145 eur. Okrem toho sa až v 25 detailne analyzovaných videách vyskytli produkty, ktorých zloženie pozostávalo v priemere z 11 a až 21 potenciálne dráždivých látok pre detskú pokožku.

Medzi najobľúbenejšími značkami boli Glow, Drunk Elephant alebo The Ordinary, ktoré sa prezentujú ako zdravé a prírodné alternatívy k ich chemicky bohatým konkurentom. „Deti sú prirodzene zvedavé,“ uvádza Shay Mitchell, spoluzakladateľka Rini, na Instagrame. „Preto je dobré ponúknuť jemné a bezpečné produkty, ktorým môžu rodičia dôverovať.“

Odborníci varujú pred možnými rizikami v používaní detskej kozmetiky.
Odborníci varujú pred možnými rizikami v používaní detskej kozmetiky.freepik

Okrem potenciálne škodlivých účinkov udržiavajú dané prípravky určitú normu krásy a normalizujú používanie nákladnej a časovo náročnej kozmetickej rutiny, upozorňuje Molly Hales.

Podľa Pierra Vabresa, člena Francúzskej spoločnosti dermatológie, je zo psychologického hľadiska „rizikom poskytnúť dieťaťu skreslený, dokonca erotizovaný obraz samého seba. Rovnako ako dieťa nie je mini verzia dospelého, kozmetika nie je hračka.“

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

;