Jazda na rezerve a okamžité vypnutie motora
Palivo nie je čisté, preto sú v autách palivové filtre. Nečistoty z paliva sa zbierajú aj v nádrži. Ak často jazdíme na rezerve, po dlhšom čase sa môže palivové čerpadlo zadierať. Nečistoty vo filtri môžu blokovať správny prietok paliva. Niekedy môže dôjsť aj k poškodeniu vstrekovacieho systému. To sú už vážne náklady. Po jazde na vysokých otáčkach (napríklad na diaľnici) sa oplatí nevypínať motor hneď. Počkajte asi minútu až dve a nechajte motor na voľnobežných otáčkach. To umožní schladenie rozohriateho turbodúchadla.
Zaťažovanie studeného motora a nízke otáčky
Studený motor sa nesmie zaťažovať. Ak bol motor práve naštartovaný, jazdite pokojne. Nedávajte ho na príliš vysoké otáčky a nechajte ho zahriať. V nezohriatom stave nemá motor také dobré mazanie. Všetky jeho prvky sa ešte neroztiahli na svoje nominálne rozmery. Pravidelné ostré zaobchádzanie so studeným motorom vedie k predčasnému opotrebovaniu mnohých prvkov. Ecodriving je dôležitý, ale aj v úsporách treba mať mieru. Pravidelná jazda na príliš nízkych otáčkach znamená hromadenie karbónu. To môže viesť k „zaneseniu“ pohonnej jednotky.
Noha na spojke a horúce brzdy
Zdá sa, že opieranie nohy o pedál spojky nie je nič, čo by mohlo spôsobiť problém. Bohužiaľ, táto prax môže viesť k prisunutiu vypínacieho ložiska k pružine. To sa začne otáčať a opotrebovávať. Ak je sila, ktorou sa noha opiera o spojku, dostatočne veľká, spojka môže začať prešmykovať. Rozohriaty kov nemá rád náhlu zmenu teploty. Môže dôjsť k trvalej zmene tvaru súčiastky. Tak sa často stáva s brzdovými kotúčmi, keď ich rozohrejeme a vojdeme do kaluže. Dochádza k deformácii kotúčov, čo sa prejavuje pulzovaním brzdového pedála.
Výmena oleja a brzdenie v dierach
Výmena oleja a filtrov je základná servisná činnosť. Mala by sa robiť každých 10 000 až 15 000 km. To zabezpečí pokoj a istotu, že auto bude vždy pripravené na cestu. Mnohí výrobcovia odporúčajú výmenu každých 25-30 000 km. V takom prípade je lepšie skrátiť intervaly. Počas brzdenia sa zavesenie ohýba pod váhou celej karosérie. Keď k tomu pridáme vjazd na spomaľovač alebo do diery, zavesenie je často dodatočne namáhané. Najlepšie je tesne pred vjazdom do diery pustiť brzdu, aj keď vieme, že ideme príliš rýchlo.
Ťahanie auta a štartovanie tlačením
Ťahanie nie je jednoduchý proces. Ťažné lano by malo byť vždy napnuté. To je veľmi dôležité najmä pri rozjazde. Auto s automatickou prevodovkou sa často nedá ťahať. Pred ťahaním auta s „automatom“ si najprv skontrolujte v návode, či je to povolené. Štartovanie tlačením bola kedysi dosť populárna metóda. Lepšie je však s takými praktikami opatrne. Týmto spôsobom sa ľahko môže posunúť rozvod. Ak už nemáme inú možnosť, najlepšie je skúšať štartovať na 2. rýchlostný stupeň.
Parkovanie na tráve a stav kolies
Čo je zlé na parkovaní na tráve? Vlhkosť. Jednorazové zaparkovanie auta týmto spôsobom nespôsobuje problémy. Pravidelné parkovanie auta na tráve však po rokoch spôsobí, že plech začne korodovať rýchlejšie. Podobne to bude aj pri parkovaní na piesku alebo štrku. Lepšie je parkovať auto na betónovom alebo asfaltovom povrchu. Máte nevyvážené kolesá? Alebo máte málo vzduchu? V prvom prípade môže dôjsť k poškodeniu zavesenia, ložísk, dokonca aj pneumatík. Pri príliš nízkom tlaku sa rýchlo opotrebujú samotné pneumatiky.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier.
Zdroj: autotrendy.sk