<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
5. Dec. 2025 o 11:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

Vymenili ste pneumatiky? Skontrolujte aj snímače tlaku, inak vás auto môže prekvapiť

Vymenili ste pneumatiky? Skontrolujte aj snímače tlaku, inak vás auto môže prekvapiť.
Vymenili ste pneumatiky? Skontrolujte aj snímače tlaku, inak vás auto môže prekvapiť.iStock
Pre niektorých vodičov je výmena kolies rutinou, pre iných nočnou morou. Keď sú už nové pneumatiky nasadené, prichádza otázka – treba kalibrovať snímače tlaku v pneumatikách (TPMS)? Odpoveď znie: záleží na situácii.

Čo robí systém TPMS a prečo sa ozýva

Navyše moderné autá disponujú monitorovacím systémom tlaku v pneumatikách – TPMS. Ten sleduje tlak vzduchu počas jazdy a upozorní, ak klesne pod bezpečnú hodnotu.

Jeho úlohou je bezpečnosť, nie otravovanie vodiča nápismi „Chyba systému TPMS“.

Po sezónnej výmene pneumatík sa u niektorých vodičov zobrazia výstrahy, iní ich ignorujú. Pravda je niekde uprostred – nie vždy treba resetovať celý systém.

Kedy nie je nutné nič robiť

Väčšina áut po výmene pneumatík funguje úplne normálne, ak používate rovnaký komplet kolies a snímačov.

Reset teda nie je potrebný, keď:

  • máte rovnaké disky a snímače ako predtým,
  • tlak v pneumatikách je správne nastavený podľa odporúčaní výrobcu,
  • systém si nové údaje sám načíta po pár kilometroch.

Moderné systémy dokážu automaticky rozpoznať, ktoré koleso a snímač patria kam, a po niekoľkých kilometroch sa samokalibrujú.

Po výmene pneumatík sa systém TPMS často sám prispôsobí, no niekedy vyžaduje reset.
Po výmene pneumatík sa systém TPMS často sám prispôsobí, no niekedy vyžaduje reset.iStock

Kedy je kalibrácia TPMS nevyhnutná

Reset alebo manuálne spárovanie je potrebné, keď:

  • meníte disky (napr. zimné oceľové namiesto hliníkových),
  • používate nové alebo repasované snímače,
  • auto po výmene zobrazí chybové hlásenie,
  • výrobca to vyžaduje po každej výmene pneumatík alebo zmene tlaku – niektoré značky (napr. Toyota či Honda) to majú ako povinnosť.

V starších autách s tzv. nepriamym systémom TPMS (merajúcim otáčky kolies cez ABS) treba kalibráciu vykonať manuálne – buď tlačidlom, alebo cez menu palubného počítača.

Prečo sa kalibrácia neoplatí ignorovať

Ak sa reset neuskutoční, systém môže hlásiť falošné chyby alebo naopak, nereagovať na reálne znížený tlak. Zanedbaný TPMS znamená väčšiu spotrebu paliva, rýchlejšie opotrebovanie pneumatík a nižšiu priľnavosť – teda menšiu bezpečnosť.

Najlepšie je preto po výmene kolies vždy skontrolovať, či auto číta údaje zo snímačov správne, a ak nie, spustiť kalibráciu.

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

;