Hoci to môže znieť lákavo, denné špeciály často nie sú ničím iným než jedlami, ktoré sa reštaurácia snaží rýchlo predať predtým, než sa pokazia. Ak nejde o sezónne suroviny, pravdepodobne ide len o snahu vyprázdniť zásoby. Omáčky a prílohy často slúžia na prekrytie nedostatku čerstvosti – zatiaľ čo vy platíte plnú cenu za jedlo, ktoré bolo deň predtým určené na vyhodenie.
Dary mora vo vnútrozemí? Radšej si to rozmyslite
Mušle, kraby či krevety pôsobia neodolateľne, ale ak nie ste pri mori a reštaurácia nemá zabezpečený každodenný dovoz a správne skladovanie, je lepšie ich vynechať. Tieto suroviny sú mimoriadne citlivé na teplotu a čas – aj malý sklz môže viesť k otrave jedlom.
Švédske stoly – liaheň baktérií
„All you can eat“ bufety môžu pôsobiť výhodne, no skrývajú riziká. Najmä pri kuracom mäse je rizikové, ak jedlá nie sú udržiavané v správnej teplote. V takých prípadoch sa misky môžu rýchlo stať živnou pôdou pre baktérie – problémy sa nemusia prejaviť hneď, ale aj po 12 hodinách.
Ľad – neviditeľné riziko
Osviežujúci nápoj plný ľadu? Znie to príťažlivo, až kým nezistíte, ako zriedkavo sa čistia stroje na výrobu ľadu. V mnohých rušných reštauráciách je táto úloha zanedbávaná, takže ľad vo vašom pohári môže byť v skutočnosti plný baktérií.
Ako manipulujú jedálne lístky?
Väčšina ľudí sa rozhodne, čo si objedná, do 90 sekúnd – reštaurácie to veľmi dobre vedia a využívajú to vo svoj prospech. Keď sú ceny napísané malým písmom, skryté alebo úplne chýbajú, nie je to náhoda. Cieľom je, aby vás zaujalo jedlo, nie jeho cena.
Čo môžete urobiť ako hosť?
- Pýtajte sa na pôvod morských plodov!
- Vyhnite sa príliš všeobecným „denným špecialitám“!
- Vynechajte bufetové jedlá, ktoré dlho stoja!
- Nepýtajte si ľad, ak si nie ste istí jeho hygienou!
- Čítajte jedálny lístok pozorne – a premýšľajte, než si objednáte!
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.