Virtuálne darčeky, ako sú predplatné, digitálne poukážky či personalizované pohľadnice, sú čoraz populárnejšie. Dôvodom je fakt, že každodenný život sa čoraz viac presúva do online prostredia. Prieskum ukazuje, že 32 % opýtaných už digitálne darčeky darovalo a ďalších 16 % je pripravených ich vyskúšať prvýkrát. Iných 28 % uvádza, že sa k tomuto trendu pridajú v budúcnosti, no ešte nie počas tejto sezóny.
Mladí volia inovácie, starší veria klasike
Najväčšími zástancami digitálneho darovania sú mladí dospelí vo veku 18 až 34 rokov. Až 63 % z nich plánuje počas sviatkov darovať digitálny darček a takmer polovica to už urobila v minulosti. Naopak staršia generácia nad 55 rokov zostáva výrazne konzervatívnejšia. Spoločnosť Kaspersky, ktorá prieskum realizovala, uvádza, že takmer polovica z nich stále uprednostňuje fyzické darčeky.
Pokiaľ ide o výber, jednoznačným favoritom je zábava. Takmer dve tretiny respondentov uvažujúcich o digitálnych darčekoch si vybrali predplatné na streamovacie služby ako Netflix alebo Spotify. Na druhom mieste sú herné kredity a predplatné (40 %), ktoré sú populárne najmä medzi mladými.
Nasledujú online kurzy (34 %), elektronické knihy (31 %) a kreatívne softvérové nástroje, napríklad na úpravu fotografií a dizajn (28 %). Rastie aj záujem o digitálny wellness, fitness programy, meditačné aplikácie či psychologickú podporu. Tieto služby sú však v porovnaní so zábavou zatiaľ menej rozšírené.
Opatrnosť pri sviatočných nákupoch
Hoci sú digitálne darčeky pohodlné a často dostupnejšie, odborníci varujú pred rizikami online nákupov počas sviatkov. Falošné e-shopy a phishingové útoky sú najaktívnejšie práve v čase nákupov na poslednú chvíľu. Spotrebiteľom sa preto odporúča zvýšená opatrnosť pri klikaní na odkazy a zadávaní osobných údajov.
Kyberzločinci zneužívajú zhon ľudí nakupujúcich na poslednú chvíľu streamovacie služby či herné kredity a nasadzujú čoraz sofistikovanejšie phishingové podvody. Pomocou umelej inteligencie (AI) dokážu vytvárať presvedčivé falošné stránky, e-maily a vyskakovacie okná, ktoré verne napodobňujú legitímne služby. Zneužívajú tak naliehavosť a stres spojený so sviatkami.
Pre bezpečnejšie nákupy sa odporúča používať ochranu s anti-phishingovou funkciou na báze AI. Tá zabráni kliknutiu na škodlivé odkazy a ochráni online transakcie.
Bezpečnosť ako darček
Zaujímavé je aj zistenie, že takmer každý tretí respondent považuje nástroje na ochranu digitálneho súkromia a bezpečnosti (ako napríklad správcu hesiel) za užitočný a premyslený darček. V čase, keď sa veľká časť života odohráva online, sa pocit digitálnej bezpečnosti stáva novou hodnotou pod vianočným stromčekom.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.