<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
12. Dec. 2025 o 19:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

Zlé návyky pri radení: Chyby, ktoré ničia manuálnu prevodovku

Zlé návyky pri radení: Chyby, ktoré ničia manuálnu prevodovku.

Zlé návyky pri radení: Chyby, ktoré ničia manuálnu prevodovku.
iStock
Ruka opretá o radiacu páku, rýchle radenie ďalšieho stupňa alebo neúplné stláčanie spojkového pedála. Tieto návyky mnohí vodiči robia bez rozmýšľania. Takéto správanie však môže spôsobiť nákladné poruchy. Oplatí sa vedieť, ktoré chyby obzvlášť zaťažujú pohonný systém a ako sa im vyhnúť. Manuálna prevodovka sa považuje za odolnú a intuitívnu. Práve preto mnohí vodiči zabúdajú, že vyžaduje správne zaobchádzanie.

Ruka na radiacej páke poškodzuje prevodovku

Mnohí vodiči počas jazdy opierajú dlaň o radiacu páku. Podľa analýz ide o jednu z najčastejšie pozorovaných zlých praktík. Hoci to vyzerá prirodzene, v skutočnosti zaťažuje presné prvky vo vnútri prevodovky. Stály tlak na mechanizmus spôsobuje dodatočné sily pôsobiace na vodiace lišty a synchronizačné prvky. Z dlhodobého hľadiska to môže viesť k vôľam a hlukom. Pri bežnej jazde je tento efekt neviditeľný. Takéto správanie ovplyvňuje opotrebovanie synchronizátorov aj ložísk.

Rýchle radenie ničí synchronizátory

Rýchle radenie ďalšieho stupňa sa zdá dynamické. Vedie však k nadmernému opotrebovaniu synchronizátorov. Pri prudkom pohybe krúžky nestihnú vyrovnať otáčky ozubených kolies. To spôsobuje trhanie a nárazy do mechanizmu. Príznakom takého zaobchádzania býva charakteristické škrípanie. Patrí medzi prvé príznaky poškodenej manuálnej prevodovky. Stačí vykonávať zmenu plynulejšie a s citom. Prvky potom pracujú v správnych podmienkach. Plynulé radenie predlžuje životnosť prevodovky a zlepšuje komfort jazdy.

Radenie spiatočky vyžaduje úplné zastavenie

Známou chybou je nesprávne radenie spiatočky. Prispieva k preťaženiu prvkov prevodovky, keď sa auto ešte kotúľa. Zmena smeru jazdy v pohybe zaťažuje súčiastky podobne ako trhajúca spojka. To vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu a riziku poškodenia. Týka sa to áut s manuálnou aj automatickou prevodovkou. Pri automate prepínanie medzi polohami R a D počas kotúľania nadmerne zaťažuje spojku a brzdové komponenty. Stačí zastaviť vozidlo na sekundu. Vyhnete sa tak zbytočným preťaženiam a predĺžite životnosť prevodovky.

Neúplné stlačenie spojky spôsobuje škrípanie

Mnohí vodiči stláčajú spojku len čiastočne. To môže urýchliť opotrebovanie prvkov spolupracujúcich s prevodovkou. Keď spojka úplne neodpojí pohon, ozubené kolesá sa otáčajú rôznymi rýchlosťami. Dochádza k hlasitému škrípaniu pri radení. Táto situácia zaťažuje synchronizátory aj trecie plochy. Úplné stlačenie pedála pomáha vyhnúť sa trhaniu. Zlepšuje prácu prevodovky. Je to obzvlášť dôležité pri nižších teplotách. Mechanizmy vtedy potrebujú trochu dlhší čas na dosiahnutie správnych pracovných podmienok.

Plynulé radenie s úplným stlačením spojky predlžuje životnosť manuálnej prevodovky.

Plynulé radenie s úplným stlačením spojky predlžuje životnosť manuálnej prevodovky.
iStock

Ako správne radiť a chrániť prevodovku

Eliminácia týchto chýb nevyžaduje špeciálne zručnosti, len silu vôle. Pochopenie princípov fungovania prevodovky a spojky pomáha chrániť auto pred poruchami. Tie sa objavujú až po čase a opravy bývajú nákladné. Držte obe ruky na volante a radiacu páku používajte len pri radení. Raďte plynulo a s citom. Pred zaradením spiatočky úplne zastavte. Spojkový pedál stláčajte vždy úplne až na podlahu. Tieto jednoduché pravidlá výrazne predĺžia životnosť manuálnej prevodovky a ušetria vám nákladné opravy v servise.

Ako správne radiť a chrániť prevodovku.
Ako správne radiť a chrániť prevodovku.autotrendy.sk

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

;