<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
16. Dec. 2025 o 19:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

Z ktorej krajiny kúpiť ojazdené auto: Štúdia odhalila najrizikovejšie trhy

Z ktorej krajiny kúpiť ojazdené auto: Štúdia odhalila najrizikovejšie trhy.
Z ktorej krajiny kúpiť ojazdené auto: Štúdia odhalila najrizikovejšie trhy.iStock
Nedávno publikovaný výskum ukazuje, koľko rokov si v priemere európski vodiči ponechávajú auto a koľko kilometrov s ním najazdia pred predajom. Tieto údaje v skutočnosti naznačujú, z ktorej krajiny je bezpečnejšie kúpiť ojazdené auto a ktorým sa vyhnúť. Európsky priemer je 75 928 km pred predajom. Poliaci, Slováci a Portugalci najazdia takmer dvakrát viac kilometrov pred predajom auta. Štúdia analyzuje aj to, koľko rokov si vodič zvyčajne ponecháva vozidlo.

Koľko kilometrov najazdia Európania pred predajom

V Poľsku majú autá pri predaji v priemere približne 113 000 km. Na Slovensku je priemer najazdených kilometrov niečo cez 109 000 km. Vozidlá z Portugalska uzatvárajú „pódium“ s približne 108 000 km. Na opačnom póle sú krajiny s najmenším počtom najazdených kilometrov pred predajom. V Srbsku je to 18 807 km, na Ukrajine 22 580 km a v Maďarsku 47 845 km. Tieto čísla neukazujú, koľko kilometrov vodiči najazdia ročne. V niektorých krajinách si ľudia vymieňajú autá častejšie, v iných menej často.

Po koľkých rokoch si Európania menia auto

V priemere si vodiči ponechávajú auto približne 4 roky pred predajom. Portugalci si však ponechávajú autá viac ako 7 rokov. Poliaci niečo cez 6 rokov a Litovčania približne 5 a pol roka. Najčastejšie sa autá menia v Srbsku a na Ukrajine. Tam si vodiči ponechávajú auto len približne 1 rok v priemere. Podľa odborníkov platí, že čím menej majiteľov auto malo, tým väčšia je šanca, že bude spoľahlivejšie. Priemerný ročný nájazd ukazuje, ako intenzívne bolo auto používané. Intenzívne používanie ovplyvňuje životnosť vozidla.

Krajiny, ktorým sa vyhnúť pri kúpe ojazdeného auta

Štúdia ukazuje, že najrizikovejšie krajiny pre kúpu ojazdeného auta sú Česko, Fínsko, Španielsko a Ukrajina. Vodiči z týchto krajín si nielen menia autá častejšie, ale majú tendenciu najazdiť viac kilometrov ročne ako európsky priemer. Napríklad vodiči v Španielsku si ponechávajú autá 4 roky a najazdia ročne 23 186 km. Na Ukrajine sa autá vymieňajú každých 13 mesiacov s ročným nájazdom 19 816 km. Fíni menia vozidlá každé 3 roky a najazdia ročne 21 213 km. Vodiči v Česku najazdia 20 201 km ročne.

Autá z Nemecka a Portugalska sú bezpečnejšou voľbou vďaka nižšiemu ročnému nájazdu.
Autá z Nemecka a Portugalska sú bezpečnejšou voľbou vďaka nižšiemu ročnému nájazdu.Freepik

Bezpečnejšie krajiny pre kúpu ojazdeného auta

Vodiči z Nemecka, Litvy, Portugalska a Spojeného kráľovstva majú tendenciu najazdievať menej kilometrov a ponechávať si vozidlá dlhšie. Napríklad Nemci si ponechávajú auto takmer 5 rokov a najazdia v priemere 17 688 km ročne. Portugalskí vodiči si ponechávajú vozidlá viac ako 7 rokov a najazdia približne 15 133 km ročne. Tieto krajiny predstavujú bezpečnejšiu voľbu pri kúpe ojazdeného auta. Nižší ročný nájazd znamená menšie opotrebovanie. Dlhšie vlastníctvo jedným majiteľom zvyčajne znamená lepšiu starostlivosť o vozidlo.

Čo to znamená pre slovenských kupujúcich

Slovensko patrí medzi krajiny s vyšším priemerným nájazdom pred predajom – cez 109 000 km. To znamená, že slovenské ojazdené autá sú zvyčajne viac ojazdené, ale aj dôkladne využité. Pri kúpe ojazdeného auta zo zahraničia sa oplatí zvážiť krajinu pôvodu. Autá z Nemecka, Portugalska alebo Litvy môžu byť lepšou voľbou. Naopak, autá z Česka, Fínska alebo Španielska môžu mať vyšší nájazd a intenzívnejšie používanie. Vždy si overte históriu vozidla prostredníctvom služieb ako carVertical.

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

;