Estetika alebo existuje aj iný dôvod?
Väčšina pneumatík, s ktorými sa bežne stretávame, má čiernu farbu. Ťažko by ste v obchode hľadali vzorky Goodyear alebo Michelin čo i len v inom odtieni. A to aj napriek tomu, že prírodný kaučuk má oveľa bližšie k sivobielej farbe – tak ako prvé modely áut. Začínajúci výrobcovia pneumatík kedysi pridávali do prírodného kaučuku oxid zinočnatý. Týmto spôsobom spevnili pôvodný materiál a nevedomky ho zafarbili na bielo. V určitom okamihu sa však rozhodli pre zmenu – ale prečo?
Sú odpoveďou sadze?
Automobilového novinára Davida Tracyho mátala táto otázka od roku 2018. V tom čase totiž navštívil múzeum Ford Piquette Avenue v Detroite, kde narazil na biele pneumatiky Fordu Model T – vozidla, ktoré sa začalo vyrábať v roku 1908. Tracy sa so svojou otázkou obrátil na spoločnosť Michelin, ktorá ho informovala, že pneumatiky zmenili farbu, pretože k nim výrobcovia okolo roku 1917 začali pridávať sadze. A dôvod nebol „kozmetický“.
Výrobcovia totiž zistili, že elementárny uhlík, ktorý vzniká spaľovaním plynu alebo ropy a zhromažďuje sa do drobných častíc, rovnako zvyšuje odolnosť pneumatík. Čiastočne blokuje škodlivé UV lúče, ktoré spôsobovali praskanie gumy. Navyše pneumatiky s prímesou sadzí zvyšovali priľnavosť k vozovke, odolnosť, pevnosť, a tým aj bezpečnosť na cestách. Pôvodné biele pneumatiky vydržali nanajvýš 8 000 km, zatiaľ čo tie so sadzami približne desaťkrát viac.
Zničujúca 1. svetová vojna
Počas vojny sa však oxid zinočnatý stal nedostatkovým tovarom, pretože bol potrebný na výrobu munície. Spoločnosti vyrábajúce pneumatiky tak na spevnenie materiálu používali z veľkej časti už len sadze. Hoci oxid zinočnatý hral vo výrobnom procese svoju úlohu, už nie tak zásadnú ako predtým.
Záver
Prvá svetová vojna neukončila vývoj farebných pneumatík natrvalo. V začiatkoch sa spoločnosti rozhodli obmedziť vysoké náklady tým, že sadze pridávali len do dezénu. Neúmyselne tak vytvorili pneumatiku s bielou bočnicou – tento dvojfarebný vzhľad patrí dnes medzi obľúbené zberateľské kúsky.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.
Zdroj: zaujimavysvet.sk