<!--Y5Sw1STiZEayoqy8-->
Tech
11. Nov. 2025 o 13:00

autotrendy.sk
autotrendy.sk

Koniec večnej reťaze: Ak počujete tento zvuk, hrozí vám generálka motora!

Koniec večnej reťaze: Ak počujete tento zvuk, hrozí vám generálka motora!
Koniec večnej reťaze: Ak počujete tento zvuk, hrozí vám generálka motora!freepik
Ešte nedávno bola rozvodová reťaz synonymom trvanlivosti a bezúdržbovosti. Dnes však čoraz viac majiteľov nových áut zisťuje, že reťaz môže byť príčinou vážnej poruchy. Oprava môže stáť naozaj veľa. V starších autách dokázala reťaz bez problémov vydržať niekoľko stotisíc kilometrov. V moderných konštrukciách je však realita úplne iná.

Prečo sa rozvodové reťaze tak rýchlo opotrebúvajú?

Výrobcovia motorov sa v posledných rokoch snažili maximálne obmedziť hmotnosť a odpory pohonnej jednotky. V dôsledku toho sa súčasné reťaze stali tenšími a ľahšími, a zároveň fungujú v náročnejších podmienkach. Navyše čelia vyšším teplotám, vyššiemu tlaku oleja a častým štartom v systémoch štart-stop.

  • Nie reťaz, ale napináky: Paradoxne, najčastejšie neprichádza k poruche samotnej reťaze, ale hydraulických napinákov alebo vodiacich líšt.
  • Riziko preskočenia: Keď sa opotrebujú, reťaz sa začne uvoľňovať, hlučne pracovať a môže preskočiť na ozubenom kolese. To je priama cesta k vážnym poškodeniam, zrážke ventilov s piestami a nákladnej oprave motora.

Typické príznaky opotrebovania rozvodovej reťaze

Vodiči musia reagovať na prvé varovné signály. O opotrebovaní reťaze môžu svedčiť:

  • Kovové klepanie alebo hrkotanie hneď po naštartovaní motora.
  • Rozsvietenie kontrolky check engine.
  • Chyby snímačov polohy vačkových hriadeľov.
  • Pokles výkonu a horšia práca motora na voľnobeh.

Tieto príznaky nemusia vždy znamenať opotrebovanie samotnej reťaze. Niekedy je na vine napinák alebo chybný spätný ventil mazacieho systému.

Moderné reťaze sú tenšie a ľahšie, čo zvyšuje riziko poruchy.
Moderné reťaze sú tenšie a ľahšie, čo zvyšuje riziko poruchy.freepik

Pravidelná výmena oleja je kľúčová

Najlepším spôsobom, ako predĺžiť životnosť rozvodového mechanizmu, je pravidelná výmena motorového oleja. Hoci mnohí výrobcovia povoľujú intervaly až každých 30-tisíc kilometrov, v praxi je bezpečnejšie meniť olej každých 10 – 15-tisíc km alebo raz ročne.

  • Strata viskozity: Špinavý, starý olej stráca viskozitu. To vedie k horšiemu mazaniu a rýchlejšiemu opotrebovaniu napinákov.
  • Prevencia: Pravidelná výmena oleja zabezpečuje správnu funkciu hydraulických napinákov, ktoré sú kľúčové pre udržanie napätia reťaze.

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Zdroj: autotrendy.sk

;