Prečo sa rozvodové reťaze tak rýchlo opotrebúvajú?
Výrobcovia motorov sa v posledných rokoch snažili maximálne obmedziť hmotnosť a odpory pohonnej jednotky. V dôsledku toho sa súčasné reťaze stali tenšími a ľahšími, a zároveň fungujú v náročnejších podmienkach. Navyše čelia vyšším teplotám, vyššiemu tlaku oleja a častým štartom v systémoch štart-stop.
- Nie reťaz, ale napináky: Paradoxne, najčastejšie neprichádza k poruche samotnej reťaze, ale hydraulických napinákov alebo vodiacich líšt.
- Riziko preskočenia: Keď sa opotrebujú, reťaz sa začne uvoľňovať, hlučne pracovať a môže preskočiť na ozubenom kolese. To je priama cesta k vážnym poškodeniam, zrážke ventilov s piestami a nákladnej oprave motora.
Typické príznaky opotrebovania rozvodovej reťaze
Vodiči musia reagovať na prvé varovné signály. O opotrebovaní reťaze môžu svedčiť:
- Kovové klepanie alebo hrkotanie hneď po naštartovaní motora.
- Rozsvietenie kontrolky „check engine„.
- Chyby snímačov polohy vačkových hriadeľov.
- Pokles výkonu a horšia práca motora na voľnobeh.
Tieto príznaky nemusia vždy znamenať opotrebovanie samotnej reťaze. Niekedy je na vine napinák alebo chybný spätný ventil mazacieho systému.
Pravidelná výmena oleja je kľúčová
Najlepším spôsobom, ako predĺžiť životnosť rozvodového mechanizmu, je pravidelná výmena motorového oleja. Hoci mnohí výrobcovia povoľujú intervaly až každých 30-tisíc kilometrov, v praxi je bezpečnejšie meniť olej každých 10 – 15-tisíc km alebo raz ročne.
- Strata viskozity: Špinavý, starý olej stráca viskozitu. To vedie k horšiemu mazaniu a rýchlejšiemu opotrebovaniu napinákov.
- Prevencia: Pravidelná výmena oleja zabezpečuje správnu funkciu hydraulických napinákov, ktoré sú kľúčové pre udržanie napätia reťaze.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.
Zdroj: autotrendy.sk