Malorka je jedným z najnavštevovanejších miest Európy. Napriek tomu má tento dovolenkový ostrov problém. Návštevníci totiž míňajú podstatne menej ako kedysi.
Mnohé obchody na ostrove sa v lete sťažovali na skúpych turistov. Miestni pre nich vymysleli nelichotivé prezývky, ako napríklad „dieseloví“ alebo „žemľoví turisti“. Vraj sa len prechádzajú, takmer nič nekupujú a cez obed si nosia jedlo so sebou namiesto toho, aby sa zastavili v miestnej reštaurácii.
Dôsledkom je, že mnohé gastroprevádzky sú v ohrození. Už minulý rok skončilo údajne okolo 370 malorských reštaurácií. Tento rok by ich mohlo byť ešte viac, obávajú sa odborníci z odvetvia.
Najstarší obchod na Malorke končí
Kríza medzitým zasiahla aj tradičné podniky. Veľké znepokojenie medzi miestnymi vyvolalo zatvorenie obchodu Ca Donya Àngela v centre hlavného mesta Palma de Mallorca. Najstarší obchodík na ostrove ukončuje prevádzku po 340 rokoch.
Galantéria na nákupnej ulici Carrer de Jaume II bola miestom stretávania sa miestnych obyvateľov, ktorí tam nakupovali tovar pre ručné práce, textílie a popritom si vymieňali najnovšie klebety.
Súčasný majiteľ, Miquel Aguiló, vedie rodinný podnik ako potomok jedenástej generácie. Teraz však končí. Jeho obchod sa prakticky premenil na múzeum, uviedol pre miestne noviny Diario de Mallorca. Ich ulica sa vraj príliš zmenila: „Už sem nepatríme,“ dodáva.
Osud Ca Donya Angela postihol aj ďalšie prevádzky v centre Palmy. Koncom roka zatvára aj obchod s bižutériou Sant Joan. Jeho majiteľ Joan Campins ho vedie už 20 rokov a pre Diario de Mallorca tiež potvrdil, že sa situácia zmenila k horšiemu. „Kedysi existoval turizmus s väčšou kúpnou silou, bol oveľa mocnejší,“ vysvetľuje.
Realitný boom má zvláštne následky
Problémy spôsobuje aj rast cien nehnuteľností, ktoré dvíhajú nájomné. Malorka patrí k najdrahším realitným trhom v Španielsku, pričom ceny za minulý rok narástli o viac ako 11 %. Ostrov si medzitým obľúbili aj Američania, ktorí tu často kupujú dovolenkové rezidencie.
Príkladom zvláštnych následkov realitného boomu na Malorke je oživenie projektu 158 nedokončených dovolenkových domov, ktoré sa po finančnej kríze v roku 2008 zmenili na mesto duchov. „Prehriaty trh“ s nehnuteľnosťami má zároveň svoj podiel na zániku mnohých podnikov s bohatou históriou.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.