Bez ohľadu na to, či išlo o malé auto, rodinný model alebo luxusnú limuzínu, vodič mal k dispozícii len jednoduchý palivomer. Ten mal iba značky plná, trištvrte, polovica, štvrť nádrže a rezerva.
Prvé palubné počítače, ktoré presne ukazovali zostávajúce kilometre, zaviedli americké značky ako Cadillac či Chevrolet. V Európe tento trend odštartoval najmä Renault v 80. rokoch, vďaka čomu sa jazdy s takmer prázdnou nádržou stali menej stresujúcimi. Čoskoro sa pridali Audi, BMW či Volkswagen a palubný počítač v Mercedese triedy S (generácia W126) je dnes už legendou.
Otázka presnosti však zostáva rovnaká, či už ide o spaľovací motor alebo elektromobil: Nakoľko spoľahlivé sú tieto ukazovatele dojazdu? Môže sa vodič naozaj spoľahnúť na každý posledný zobrazený kilometer?
Spaľovací motor alebo elektrický?
Moderné palubné počítače sú síce presnejšie, no slepo sa na ne spoliehať a jazdiť "až na nulu" môže viesť k nepríjemnostiam, najmä pri elektromobiloch. Zostávajúci dojazd totiž ukazuje len odhadovanú vzdialenosť, ktorú je možné prejsť s aktuálnym stavom paliva alebo energie. Ide o prognózu založenú na podmienkach z posledných minút či kilometrov.
Pri výpočte dojazdu sa zohľadňuje nielen rýchlosť, ale aj vonkajšia teplota, zapnuté spotrebiče (ako klimatizácia či vyhrievanie sedadiel) a pri aktívnej navigácii aj profil plánovanej trasy. Pri spaľovacích motoroch môže presnosť ovplyvniť aj jazda v stúpaní či klesaní, ktorá hýbe palivom v nádrži a mätie snímač hladiny.
Tieto faktory môžu spôsobiť, že ukazovateľ dojazdu, nielen pri elektromobiloch, sa môže rýchlo meniť. Teda klesať, ale občas aj stúpať. Hoci všetky elektromobily majú v batérii zabudovanú bezpečnostnú rezervu, vodič k nej bežne nemá prístup. Ak palubný počítač ukazuje dojazd 1 alebo 0 kilometrov, znamená to, že auto čoskoro zastane.
Čo sa stane, ak táto zriedkavá situácia nastane a vy uviaznete s úplne vybitou batériou? Netreba panikáriť. Pomocou technológie V2V (Vehicle-to-Vehicle) je možné čerpať energiu z darcovského vozidla na nabitie vlastného auta. Mnoho elektromobilov s touto technológiou však ešte nie je na našich cestách. V takýchto prípadoch však môže pomôcť aj odťahová služba. Buď vaše auto odtiahnu k najbližšej nabíjacej stanici, alebo pošlú vozidlo s mobilnou nabíjačkou, ktoré ho nabije natoľko, aby sa bezpečne dostalo k ďalšej nabíjacej stanici.
Ani vozidlá so spaľovacím motorom by sa, pokiaľ je to možné, nemali nikdy nechať jazdiť úplne na prázdno. Platí to najmä pre vozidlá so vznetovým motorom. Ak sa vznetové auto pokazí s prázdnou nádržou, celý systém sa musí dôkladne odvzdušniť.
Preto platí jednoduché pravidlo: Bez ohľadu na typ pohonu je lepšie nejazdiť "na doraz" a nenechať ukazovateľ dojazdu klesnúť do červenej zóny. Tankovať či nabíjať by sa malo včas, aby sa predišlo zbytočným problémom.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.