- Práca na lodi ponúka stabilný príjem, ale sprevádza ju náročný pracovný režim.
- Zamestnanci odpracujú 10–12 hodín denne a žijú v stiesnených ubytovacích podmienkach.
- Dlhé odlúčenie od rodiny a minimálne sociálne zabezpečenie sú časté problémy.
- Motiváciou je ušetriť peniaze na dôležité ciele, no profesijný postup je výnimočný.
Pre ich rodiny znamená zmluva s medzinárodnou lodnou spoločnosťou stabilitu, príjmy v cudzej mene a určitý spoločenský status. Helena, 29-ročná Kolumbijčanka pracujúca v obchode na palube, pre francúzsky denník Le Monde hovorí: „Pre mojich rodičov mám prácu snov. Žijem na luxusnej lodi a cestujem (narátala som 16 krajín). Ale ani si nevedia predstaviť, čo to v skutočnosti znamená.“
Zmluvy sú dočasné, zvyčajne na päť až deväť mesiacov, bez voľných dní a plateného voľna. Po ich skončení sa pracovníci vracajú domov na približne dvojmesačné neplatené voľno, kým nezačnú ďalšiu plavbu. Typický pracovný deň trvá 10–12 hodín, sedem dní v týždni.
Mzdy sa pohybujú medzi 900 až 1 100 dolármi mesačne (cca 750 – 950 eur), v závislosti od zodpovednosti pozície. Vďaka zabezpečenej strave a ubytovaniu si mnohí dokážu ušetriť viac, než by zarobili v podobne platených prácach vo svojej krajine.
Izolácia posádky od klientov a rodín
Ubytovanie pre posádku sa nachádza na spodných palubách, v stiesnených kajutách bez okien, ktoré zdieľajú viacerí členovia posádky. Súkromie je minimálne. Sociálny život prebieha v spoločných priestoroch určených pre posádku: jedálne, modlitebne, telocvičňa či jednoduché spoločenské miestnosti. Prístup do ostatných častí lode je prísne regulovaný a väčšina posádky sa na paluby určené cestujúcim nedostane, pokiaľ to nie je súčasťou ich práce, uvádzajú niektorí pracovníci pre Le Monde.
Pre mnohých je najväčšou výzvou fyzická vzdialenosť od najbližších. V posledných rokoch sa síce zlepšila konektivita a môžu komunikovať cez videohovory, no čas a pracovné podmienky to často neumožňujú. Rodinný život sa tak často obmedzuje na sledovanie, ako im deti rastú cez obrazovku, opisuje Vivek, pracovník pôvodom z Indie.
Stály kontakt s nadriadenými a pasažiermi si vyžaduje neustále prispôsobovanie sa rôznym kultúram, pravidlám a očakávaniam. Hierarchická štruktúra a prísna disciplína určujú každodenný život: zamestnanci musia striktne dodržiavať pokyny, nosiť predpísané uniformy a riadiť sa náročným rozvrhom. Chyby alebo sťažnosti, aj keď sú spôsobené únavou alebo preťažením, môžu znamenať nepredĺženie zmluvy.
Prekážky pri odborovej organizácii
Pracovné vzťahy na palube prebiehajú bez zastúpenia odborov a s minimálnym priestorom na vyjednávanie o právach a pracovnom čase. Sociálne zabezpečenie je obmedzené na základnú zdravotnú starostlivosť a minimálnu dovolenku podľa Námornej pracovnej konvencie. Neexistuje nárok na materskú dovolenku, žiadna garantovaná náhrada v prípade úrazu ani právo na štrajk. Strach z hlásenia problémov alebo podania sťažnosti je bežný, pretože negatívna referencia môže ohroziť budúce pracovné možnosti, uvádza Le Monde.
Napriek všetkému si práca na lodi zachováva svoju príťažlivosť
Stále priťahuje tých, ktorí si chcú našetriť na konkrétny cieľ – kúpu domu, vzdelanie pre deti alebo založenie vlastného podnikania po návrate domov. Tí, ktorí na lodi pracujú roky, môžu časom postúpiť na pozície s väčšou zodpovednosťou, čo prináša lepšie podmienky a znesiteľnejší rozvrh. To sa ale týka len menšej časti zamestnancov.
Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier Media. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.