hamburger menu
email icon
Prihlásiť
17. okt. 2025 o 19:00
autotrendy.sk, autotrendy.sk

Tajný trik mechanikov: Ako jazdiť v zápche s automatom, aby sa nepokazil

placeholder
Tajný trik mechanikov: Ako jazdiť v zápche s automatom, aby sa nepokazil.
Zdroj: shutterstock.com/Best Auto Photo

Pri jazde nízkou rýchlosťou menia automatické prevodovky moderných áut rýchlosť aj každých pár sekúnd, prehadzujú medzi jednotkou a dvojkou. Pre klasický automat aj pre prevodovku DSG je to obrovská záťaž, ktorá drasticky urýchľuje opotrebovanie. Existuje však spôsob, ako dosiahnuť, aby prevodovka pracovala pokojne a opotrebovávala sa pomalšie.

Tech
17. okt. 2025 o 19:00
Tajný trik mechanikov: Ako jazdiť v zápche s automatom, aby sa nepokazil

Pri jazde nízkou rýchlosťou menia automatické prevodovky moderných áut rýchlosť aj každých pár sekúnd, prehadzujú medzi jednotkou a dvojkou. Pre klasický automat aj pre prevodovku DSG je to obrovská záťaž, ktorá drasticky urýchľuje opotrebovanie. Existuje však spôsob, ako dosiahnuť, aby prevodovka pracovala pokojne a opotrebovávala sa pomalšie.

Automaty trpia pri jazde v zápche

Automatické prevodovky účinne vytláčajú manuálne, pretože najmä v meste je jazda „automatom“ neporovnateľne komfortnejšia. Moderné automaty navyše nezvyšujú spotrebu paliva. Majú však jednu nevýhodu: opotrebúvajú sa a náklady na opravy bývajú drahé. V niektorých prípadoch stojí oprava prevodovky viac ako generálka motora.

Automatické prevodovky sú naprogramované tak, aby šetrili palivo. Preto, akonáhle je to možné, prevodovka prechádza na vyšší prevodový stupeň podľa zásady: čím nižšie otáčky motora, tým nižšia spotreba paliva. Deje sa to veľmi rýchlo a často – stáva sa, že po sekunde od prvého otočenia kolies automat zaradí druhý prevodový stupeň. Ale už po chvíli – keď spomaľujete – sa vracia k „jednotke“. Znova ľahko zrýchlite a opäť „dvojka“ – a tak stále dokola, aj niekoľko desiatok krát na úseku jedného kilometra.

Ako funguje automatická prevodovka v režime S?

Mechanici, ktorí navrhujú jazdu v zápche v režime S (Sport), nenavádzajú na to, aby ste jazdili „športovo“. Ide len o to, že v režime S riadiaca jednotka umožňuje motoru dosiahnuť vyššie otáčky. Preto, keď idete pomaly v zápche, prevodovka nevyužije prvú príležitosť na preradenie na vyšší prevodový stupeň. Naopak: zdrží sa zmeny rýchlosti, aby po tejto zmene motor nebol „zadusený“. V takom prípade – pokiaľ nešliapete na plyn príliš hlboko – môže byť zmien prevodových stupňov oveľa menej.

Čo na to motor? Motoru na vyšších otáčkach môže byť… lepšie ako na nízkych. Bude mu lepšie, pokiaľ nebudete v režime S jazdiť „na doraz“ – čo je v zápche nemožné. O niečo vyššie otáčky znižujú mechanické zaťaženie spolupracujúcich častí v motore, umožňujú plynulejšie naberanie rýchlosti a keď vodič zloží nohu z plynu, objaví sa silnejšie brzdenie motorom.

Páka automatickej prevodovky. Režim S (Sport) môže zachrániť prevodovku v zápche.
Páka automatickej prevodovky. Režim S (Sport) môže zachrániť prevodovku v zápche.
Zdroj: shutterstock.com/Everyonephoto Studio

Čo so spotrebou v režime S?

Štandardný režim práce motora a prevodovky má priaznivý vplyv na spotrebu paliva. Režim S – naopak. To znamená, že ak zvolíte režim S, motor pracujúci na vyšších otáčkach bude spotrebovávať viac paliva. O koľko viac? To si musí každý vyskúšať sám, pretože každé auto má inú charakteristiku. Nárast paliva nemusí byť veľký – môže to byť, pri stále pokojnej, ale o niečo plynulejšej jazde, viac o pol litra na 100 km – čo je zanedbateľná hodnota. Ale môže to byť aj viac o 2-3 litre na „stovku“ – a to už robí rozdiel.

Tento článok pochádza z partnerského webu vydavateľstva Ringier. Obsah a údaje v ňom uvedené boli prevzaté bez redakčných zásahov.

Autor článku: autotrendy.sk
Autor článku: autotrendy.sk
Zdroj: autotrendy.sk
ringier-icon
© 2010 - 2025 Ringier Slovakia Communities s.r.o.
Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Vyrobené s love-icon láskou v Žiline